Et søkeresultat er en lenke der det vises til en side som Google eller andre plattform velger i vise deg basert på relevansen til ordet eller setningen du søker. Linkene til nettsidene forkommer i rekkefølger som baserer seg på hvor google vennlig nettsidene er. For eksempel på et søk etter dette «Mat» vil det dukke opp omtrent 1 860 000 000 resultater som man kan ta seg til.

Her ser vi også to forskjellig søkeresultater, der den øverste av vedlegget er det betalt trafikk og lengre nede er det organisk søkeresultat.

Søkeordannonse

En betalt trafikk annonse er det som ligger øver i søkeresultatet i søkemotoren, dette er betalt plasering. Grunnen for at betalt trafikk annonse er veldig effektiv er fordi mange ikke klarer å skille organisk med betalt annonse. I følge instapage klarer ikke 45,5% å skille organisk med betalt annonse. Det er et element som skiller dem ut er at det står «annonse» boks før navnet til linket, dette er ikke alle som klarer å se. Søkeordannonser fungerer etter PPC-modellen (Pay Per Click). Dette betyr at bedrifter som har tatt seg i bruk av søkeordannonse må betale hver gang en bruker klikker på en annonse. Dette er en effektiv måte å skaffe trafikk for bedriften, da dette forekommer at bedriften blir synlig i søkeresultatene på relevante søkeord for bedriften. Klikkprisen er billigere jo bedre landingssiden, hastighet, innhold og mobilvennlighet er, disse elementene spiller viktig roller i Pay Per Click modellen.

Ofte har søkeordsannonser også det som kalles utvidelser. I Google Ads kan du sette opputvidelser som klikkbart telefonnummer, adresse, lenker til tjenester eller produktkaegorier, og masse mer. Noen ganger har også organiske søkeresultat slike utvidelser. Dette vil jeg skrive mer om videre i Organisk søkeresultat.

Hva er et Organisk søkeresultat?

Et organisk søkeresultat kan du ikke betale deg til for å bli synlig. Det må du fortjene gjennom å arbeide med nettsidens innhold og tekniske innstillinger, for å gjøre siden mest mulig relevant og brukevennlig for kunden. Dette arbeidet kalles for søkemotoroptimalisering, blir forkortet til SEO (Search Engine Optimization). Det som er med Google, at de er avhengig av brukere for å tjene penger. Da er det viktig at de organiske søkeresultatene er gode, slike at brukerne kommer tilbake og bruker søkemotoren igjen og igjen. Google tråler alle verdens nettsider hele tiden, flere hundre faktorer påvirker hvilke nettsider de vurderer som mest relevant for søkeordnet. De viktigste er hastighet og sikkerhet på siden, godt innhold, mobilvennlighet og metatags. Brukeren kan derfor stole på de organiske søkeresultatene på side 1 på Google på grunn av de er av aller høyeste relevans og sikker.   

Hva gir best søkeresultat mellom annonse eller organisk?

Svært mange hopper rett over søkeordannonsene og blar ned til de organiske søkeresultatene. Vi vet og jeg vet gjennom erfaring ved bruk av Google i alle år at hvem som helst kan betale for å ligge på topp på Google. Det organiske søkeresultatet er rett og slett mer troverdig. Men betyr ikke nødvendigvis at det er organisk som er det beste, er du i kjøpemodus kan det hende det betalte søkeresultatet er mer relevant enn det organiske. Det hele kommer an på hva du søker etter og hvilken søksituasjon du er i. Jeg mener at man bør drive med begge, bruker søkeordannonse når det er nødvendig og drive med organisk for å gjøre nettsiden din mer brukevennlig så det blir billigere for deg når du skal ta i bruk evenutuelt søkeordannonse.    

Kilde

https://no.wikipedia.org/wiki/Organisk_s%C3%B8k

https://instapage.com/blog/what-is-a-ppc-landing-page

https://bonefish.no/google-adwords

https://bonefish.no/sokemotoroptimalisering

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *