Det Brian Balfour introduserer oss med er at han får en del spørsmål om «hvilken taktikk bør jeg bruke for å gro bedriften?», med det første prøver Balfour å svare på spørsmålet, men han følte at svarene han ga var ikke riktig. Han mente at spørsmålet formål var å finne hemmeligheter, juks eller løse vekst problemer. Han har endret svar på spørsmålet etter en periode med usikre svar. Nå svarer Balfour med et skuldertrekk og «jeg vet ikke», og videre med at «stop og søk etter taktikk først, og start heller å fokusere på å etablere en vekst prosess»

Det er fire grunn på hvorfor Balfour understreker først og taktikk etter, disse fire grunner skal jeg videre skrive om.

1 – Vekst er summen av flere små deler

Internettet elsker spekulere historier om vekst kurven under, alle har tendenser med å gi dem fullt fokus på hva som skjer før eksplosjon i en kurve der kurven stiger betraktelig. Alle ønsker å finne den ene tingen eller grunnen som får kurven til å eksplodere. Det Balfour mener er mer interessant er hva som skjer i tidspunkter før kurven eksploderer, hva er alle de tingene de gjør for å opprettholde veksten og hvordan de fant alle disse tingene?

Det som er realiteten med vekst, er at det finnes ikke gullkorn. Det betyr ikke at du ikke får gode meningsfullt og oversiktlig resultater, for det vil du. Meste av observasjonsresultater fra i å kombinere læring og erfaring fra tidligere eksperimenter. De kommer fra viten om din kanal, produkt og kunder bedre enn alle andre i markedet og instruere risiko bygd kunnskapene gjennom observasjon, læring og erfaring av markedet.  

De som har tendenser til å fokusere på taktikk først, har tendenser med å lete etter gullkornet. Folk liker å hoppe ut i den nyeste og beste taktikken eller kanaler de har hørt om der de søker etter gullkornet på slutten av regnbuen, enn heller putter tid på å lære og utvikle erfaringer gjennom eksperimenter der de kan basere smarte valg ut ifra.  

Konklusjon: Du trenger en prosess som kontinuerlig genere nye vekst ideer, teste dem effektivt, lærer fra de effektivt og bruk læringen til å navigere mot en kontinuerlig vekst.

2 – Endringshastigheter akselerer

Hvis du tar en titt på de siste 18 måneden, alle store kunder tiltrekkende kanaler har gått gjennom fundamentale endringer. Her er noen få kanaler med endringer.  

Det som funker for Facebook for 3 måneder funker ikke i dag, det som funker i dag vil mest sannsynlig ikke funke om 90 dager, samme funker for de fleste store aktører. Noen aktører tar det litt lengre tid å endre, men en sikker ting er at endringer vil skje.

Hvis du ser på en makro periode over de siste 15 årene, vil du finne to viktige trender. En av den er ny kunde tiltrekkende kanaler har en rask akselerasjon og to er at effektivitetssyklusene foregår mye raskere. Rate av endring i aktører rundt i verden øker i en rask hastighet. Teamet som arbeider med vekst må bli bedre og raskere til å holde takle situasjonen samt gjøre det bedre enn konkurrenter.  

Laget av James Currier fra Ooga Labs

Konklusjon: taktikker blir fort utdatert ganske fort, du vil trenge en prosess som kan konstant integrerer dine taktikker til en forandrende omgivelser.  

3 – Det som funker for deg, vil ikke fungere for andre

Brian Balfour er en person som leser mye om vekst for å lære og utvikle erfaringer. Hans måte å lese på er å ta alt av lesestoffet som motivasjon og ikke manus.

«Your Audience Is Different
Your Product Is Different
Your Customer Lifecyle Is Different
Your Business Model Is Different

Your BUSINESS is different plain and simple.»

Konklusjon: du trenger en prosess som kommer til å dekker den unike kombinasjonen av ting som funker for din produkt, kunder og forretningsmodellen.  

4 – Du trenger en maskin

Suksessfull for en vekst team er ikke om å finne en enestående suksess vekst plan. Suksess er bygg av vekst maskin. En vekst maskin har tre komponenter:

1 – Skalerbar

2 – Forutsigbar

3 – Repeterbar

En maskin er bygd for å produsere en stadig voksende engasjert brukerbase, maskinen prosesserer taktikker og prosesser utvikler maskinen.

konklusjon: taktikker er implementert til vognen før hesten. Du vil trenge en prosess som hjelper deg til å bygge skalerbar, forutsigbar og repeterbar vekst maskin.   

Elementer av gode prosesser

Brian Balfour mener at all vekst prosesser bør inneholde noen nøkkel elementer som de punktene under:

1. En måte å sette store mål mot de områdene som påvirker veksten din mest
2. En strukturert måte å stadig komme opp med vekst ideer og eksperimenter
3. En måte å prioritere disse eksperimentene på

4.  En måte å effektivt designe disse eksperimentene

5.  Analyse av noen sinne eksperimentere om det lyktes eller mislyktes

6.  Deling av læringer på tvers av team og implementering av dem tilbake i eksperimentlisten.

Få de 6 tingene riktig, og Brian balfour tror du er på rett vei til suksess.

Hva er det som er så spesiel med prosesser?

Han får dette spørsmålet veldig ofte.  Han har blitt også bedt om maler av alle dokumentene han og teamet bruker.  Han svarte ærlig at han mener at det de gjør ikke så spesielt.  Suksess fra en vekstprosess kommer fra å ha disiplin til å holde seg til prosessen, fordi 90% eller mer ikke gjør det.  Prosessen er vanskelig og det kan være kjedelig. Det er lettere å avlede fra prosessen for å jage en annen skinnende utseende objekt.  Han mener at man ikke skal bekymre seg for å ikke følge nøyaktig det han gjør eller bruke samme mal eller dokumenter. Fokuser på å etablere de ovennevnte 6 elementene i en prosess som fungerer for deg og teamet ditt.

Kilder: https://brianbalfour.com/essays/growth-process-first-tactics-second

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *