Blogg Vol.2 – Framtiden med kunstig intelligens

Om kunstig intelligens

Det har vært stort fokus på kunstig intelligens i det siste årene, og det er ikke så rart. Verdens teknologi har aldri vokst så fort som det gjør nå, og da har kunstig intelligens vært midt punktet av utviklingen. Det er mange ting som vi opplever i dag som inneholder kunstig intelligens. Når vi bruker nettlesere, så foreslår søkemotorer treff på grunnlag av data om tidligere søk og annet brukeadferd, dette inneholder kunstig intelligens. Samme med programmer som apper, avanserte biler og m.m, har det blitt brukt kunstig intelligens. Men faglig forklart er «kunstig intelligens en sammensmelting av datateknikk, logikk, matematikk, psykologi og nevrovitenskap.» eller «Kunstig intelligens er informasjonsteknologi som justerer sin egen aktivitet og derfor tilsynelatende framstår som intelligent.» (1)

Det er to hovedtyper kunstig intelligens som er viktig å forstå, den første er typen er regelbaserte modeller (ekspertsystem), denne typen kunstig intelligens går ut på at intelligensen blir programmert før bruk. Men med andre typen som er datadrevne modeller (maskinlæring), dette går ut på at intelligensen blir utviklet av at maskinen lærer selv i stedet for å bli programmert.

Formålet med kunstig intelligens

Kunstig intelligens er først og fremst her for å hjelpe oss med å gjøre arbeidsoppgavene enklere og mer effektive. Intelligensene på de maskinen som inneholder kunstig intelligens har klart å gjøre samme oppgaver som mennesker klarer. Det kan da minimere arbeidsrisiko for noen jobber, men vil da ta over jobben til folk. Så det forekommer både fordeler og ulemper med kunstig intelligens.

Kunstig intelligens i framtiden

Verden er i full fart med utvikling av teknologi, og kunstig intelligens som er i stort fokus, vil det påvirke det meste vi gjør i hverdagen. Men når det kommer til handel av produkter og tjenester, vil det også ha en stor påvirkning der kunstig intelligens kan tilby oss forbrukere en mye bedre løsning enn tidligere. Det er allerede masse kunstig intelligens som er tilgjengelig på flere netthandel sider som kan tilby oss gjenkjennelser av produkt valg og kunstig intelligens support så vi kan få et moderat (ikke alt for avansert spørsmål) svar med en gang. Disse bruk av kunstig intelligens har gjort det enklere for oss å handle på nett, og i framtiden vil det tilby mye mer kompleks kunstig intelligens som kan kanskje gjøre hele handel prosessen for oss, det er bare snakk om tid.

Vi har allerede funnet ut at kunstig intelligens påvirker eller kommer til å påvirke forbrukenes kjøp av merkevarer.

«Skal vi tro CRM-selskapet Salesforce rett, har 87 prosent av forbrukerne i en fersk undersøkelse svart at AI trolig vil endre deres oppfatninger og forventninger til hvilke merkevarer som kjøpes samt hvor de kjøpes, innen de neste fem årene.»

2 Comments

  1. God beskrivelse av Kunstig intelligens og hvordan det er tatt i bruk i dag. Skulle gjerne ha sett et kritisk perspektiv ved siden av og tanker for hvordan dette kommer til å påvirke oss og deg personlig videre.
    Utenom dette liker jeg godt utseende på bloggen din. Det gir et profesjonelt inntrykk og reflekterer god innsats.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *